KWALITEIT

Kwaliteitscertificaat

Wagterveld Zorg is een organisatie met een eigen visie op hoe zorg ingericht zou moeten zijn. Naast dat de organisatie aan kwaliteitseisen moet voldoen wordt daarom geïnvesteerd in de ontwikkeling van het beroep op macroniveau.

Dit doen wij onder andere door deelname aan actieonderzoeken op initiatief van het Ministerie Volksgezondheid, Welzijn & sport (VWS), consultatie met wetenschappers en partners binnen de keten.

Wagterveld Zorg voldoet aan de normen volgens de ISO 9001:2015

iso9001 (1)

Kwaliteit van de behandeling

De kwaliteit van de behandeling en de zorg waarborgen wij goed. Onze orthopedagogen ontvangen eenmaal per twee weken supervisie. Daarnaast consulteren wij eenmaal per 4-6 weken de psychiater, klinisch neuropsycholoog en verslavingsarts, waar we mediërend behandeladvies ontvangen of waar de behandeling bijgesteld kan worden.

Onze visie op kwaliteit

Wagterveld Zorg heeft een eigen kwaliteitsmanagementsysteem ontwikkelt. Deze is gebaseerd op het Handboek en volgt een eigen cyclus, zoals in onderstaande afbeelding weergegeven. Meer weten hierover? Neem contact met ons op!

8fasen KMS.pdf2-1

Sociaal werkers worden opgeleid om waar te nemen en gericht naar gedrag te kijken en dit daaropvolgend te interpreteren. Dit wordt vertaald in een begrippenkader om hetgeen te specificeren en uiteindelijk tot een verbetervoorstel of interventie te kunnen komen om het probleem op te lossen.

Hanna Arendt
Alhoewel sociaal werkers geen wetenschappers zijn, is hun vakgebied gebaseerd op wetenschappelijke theorieën: iedere interventie veronderstelt een theorie en iedere organisatie dient zich te houden aan een kwaliteitskeurmerk, gebaseerd op een theorie. De filosofe Hanna Arendt waarschuwt voor tunnelvisie dat de dingen zijn zoals zij zijn en in het onvermogen anders te denken. Zij onderscheidt hierbij drie verschillende soorten menselijke activiteit:

  1. Arbeid

Arbeid kenmerkt de kringloop dat zichzelf in leven houdt. Door te arbeiden, produceren we het noodzakelijke om onszelf in leven te houden. We zaaien, oogsten en voeden zo onszelf.

  1. Werken

Werken is een menselijke activiteit. Het doel bepaalt welke middelen nodig zijn en organiseert de manier waarop deze middelen worden ingezet. Bij alles wordt de vraag gesteld of het nut heeft.

  1. Het handelen

In het handelen geven wij uitdrukking aan waarin wij ons van anderen onderscheiden, onthullen wie we zijn en worden we een uniek wezen.

Politiek en handelen
Het handelen is onmisbaar en vereist een specifiek oordeelsvermogen: het reflexieve oordeel. Dit is een oordeel dat niet is gebaseerd op vooraf vastgestelde algemene maatstaf maar waar deze nog moet worden ontdekt. Door ons af te vragen wat de standpunten van anderen zijn, streven we naar een onpartijdig, algemeen standpunt. Het begrip pluraliteit vat dit mooi samen:

‘De erkenning dat we op de wereld niet alleen zijn, maar dat er ook anderen zijn, die hun anders-zijn moeten kunnen laten zien’’.

Beleid en handelen
Beleid laat zich definiëren als de voornemens, keuzes en acties van bestuurlijke instanties, gericht op de wens naar beheersbaarheid van risico’s. Beleid is echter oud op het moment dat het op papier staat. Traditioneel en van binnen naar buiten denkend, sluiten beleidsstukken aan op eigen doelen: hoe gaan we bereiken wat we willen? Hoe beïnvloeden we zo dat we gewenst resultaat krijgen? Beleidstukken staan vaak vol met mooie woorden, ‘Zo gaan we het doen in een ideale situatie,’. Maar de ‘situatie’ is geen statisch geheel en de wereld is niet lineair. En de toekomst is zeker niet maakbaar en niet te voorspellen, slechts voor te stellen.

Conclusie
Een complexe buitenwereld vraagt om een dynamische binnenwereld. Belangrijker is dus dat medewerkers zich aanpassen aan hun omgeving. Dus in plaats van achter de bureaustoel te bedenken hoe de ideale wereld eruitziet en wat de organisatie dan vervolgens moet doen, moet men naar buiten. Als processen daarop aangepast worden dan worden resultaten behaald die daadwerkelijk van waarde zijn voor de omgeving. De vraag is niet: welke resultaten wil men behalen, maar: hoe goed geeft men antwoord op de vraag van buiten?

Goede zorg als uitgangspunt voor kwaliteit
In een wereld die zich razendsnel ontwikkelt en transformeert wil Wagterveld Zorg zich richten op het leveren van goede zorg. Hebben beleidsstukken dan nog wel een functie? Jazeker! Beleidsstukken geven ketenpartners en toezichthouders, de ‘bühne’, vertrouwen in datgene dat gedaan moet worden. Beleidsstukken geven medewerkers mogelijkheden om van het plan af te wijken zodat zij in kunnen inspelen op dat wat echt nodig is.

Handboek Wagterveld Zorg als uitgangspunt
Wagterveld Zorg beschrijft in haar handboek dat goede kwaliteit van zorg andere methodische en professionele kenmerken heeft dan die we normaliter gewend zijn, zoals: in iemand zijn/haar leefwereld komen, daadwerkelijke aandacht en interesse hebben om zo goed mogelijk aan te kunnen sluiten, en het uithouden en volhouden als er weinig resultaten worden geboekt. In het algehele organisatieklimaat is daarom veel aandacht voor het morele klimaat van de medewerkers waarbij ruimte is voor kwetsbaarheid en professionele scharrelruimte. Waarbij we allen ten dienste van elkaar, elkaar ondersteunen en competent achten in onze professie.

Om de dynamische binnenwereld kwalitatief hoogstaand te positioneren en te onderhouden gaat Wagterveld Zorg veel in gesprek met elkaar. Om deze reden zijn er meerdere malen per week diverse afstemmingen tussen verschillende disciplines binnen de organisatie waarbij de lopende zaken geëvalueerd worden. De vragen van de buitenwereld optimaal beantwoorden vraagt om een continue afstemming met hetgeen wat zich afspeelt.

(Opgehaald uit interne beleidsstukken)